onsdag, september 08, 2010

Here we go ändå...

Skickade min text till Louise vars kommentar blev, det är klart du ska lägga upp det i bloggen. Så nu blir det så.

Jag är inte imponerad av Pastor Terry Jones och hans anhängare från Dove World Outreach Center i Florida som tänker bränna koranen på årsdagen av terrorattackerna på WTC etc för att det är Guds vilja.
Jag är så förbannat trött på alla dessa "troende" som missbrukar vår värld i "guds namn". Jag är inte det minsta religiös själv, men tycker att det är stötande att så många i världen beter sig som totala idioter och förtrycker människor som dom anser vara annorlunda eller ej acceptabla för att (enligt dom) Gud vill det. Vadå Gud vill det?? Varför inte vara ärliga och stå för att det är dom som vill detta, som har dessa åsikter och som gör dessa handlingar, istället för att gömma sig bakom Gud och säga "Nej men alltså det är Guds ord och det måste vi följa".

Religion för mig är lite som när jag gick i skolan och vi hade en tillfällig klassföreståndare som slog sönder en pekpinne för att hon blev så förbannad på oss (ja vi var en ganska stökig klass) och ryktet spred sig om vad som hade hänt och efter några månader så kom ryktet tillbaka till oss, men då hade hon helt plötsligt slagit sönder 9 pekpinnar och det var en av dom första gångerna som jag verkligen greppade hur förvanskat ett budskap eller rykte kan bli av att tolkas och återberättas ett flertal gånger.

Och vad försöker jag säga med detta? Jo att vad är det som säger att det som står i Bibeln har någon som helst verklighetsanknytning? Visst kan allt som står i bibeln ha hänt, men kanske inte alls så som det är skrivet, för att det har förvanskats och tolkats fritt genom åren och vi människor har ju dessutom svårt att vara fullkomligt objektiva, utan vi färgar gärna det vi skriver med våra egna erfarenheter och åsikter. Nu är inte detta tänkt att förkasta alla religioner eller på något sätt försöka dumförklara troende, det enda jag vill säga är att man kanske inte ska ta allt bokstavligt och jag tycker definitivt att man behöver modernisera tron. Den äldsta delen av bibeln skrevs för en 3500 år sedan och det känns väl som att det har hänt en del sen dess?

Men nu kom jag nog bort lite från det jag började skriva om, brännandet av koranen. Jag förstår inte vad det ska ge? Mer än att det muslimska folket känner sig kränkta och det i sin tur med all säkerhet kommer att resultera i oroligheter och i värsta fall att människor kommer få sätta livet till. Man löser inte våld med våld och för det muslimska folket ses brännandet av koranen som en våldshandling.

Samtidigt så är det (som Louise så klokt påpekar) dumt att vi alla ska vara så rädda för muslimska fanatiker, att om man gör något som anses provocerande så ja då ryker några hundra människor, allt i Muhammeds namn. Men i sådana fall handlar det snarare bara om att få rättfärdiga terrorismen de håller på med, inte för att de dyrkar Muhammed mer än andra. Och jag håller med henne till punkt och pricka. Båda sidorna är lika goda kålsupare, dock känns den här handlingen av pastorn och hans anhängare så jäkla onödig. För det kommer inte ge ett skit, mer än ett antal brända böcker och sen vad som tyvärr kan bli ringarna på vattenytan av det handlandet.

1 kommentar:

Rebecca sa...

Bra att du inte ritade en bild av Muhammed för då hade du legat jävligt risigt till. ;)