tisdag, januari 04, 2011

VARK

Idag tog jag en två timmar lång promenad på Järva fältet med min kära far. Det var riktigt skönt och ryggen höll hela vägen. Dock gjorde inte mina nya "varma" vinterskor det. Dom är i och för sig de varmaste skorna jag har, men jag frös om fötterna. Så nästa sak på inköpslistan är ullstrumpor och långkalsonger, för dom jag har är alldeles för dåliga. Hittat ett märke som heter Woolpower på nätet och tro det eller ej, men det säljs på samma ställe som jag köpte trucker-skorna. Så jag ska passa på att inhandla lite värmande underplagg samtidigt som jag returnerar skorna. Två flugor i en smäll kan man nog kalla det. =) Tror att det får stå på morgondagens agenda.

Jag har alltid varit väldigt intresserad av mänskligt beteende, som olika beteendemönster, personligheter, inlärningsalternativ etc. Hur vi människor tolkar, kommunicerar och tar till oss information? I dagens informativa samhälle, där källorna till information är många och olika, så är det viktigt att veta på vilket sätt som man själv bäst tillfogar sig det som man behöver för att t.ex. kunna utföra sitt arbete.

Jag har alltid varit väldigt medveten om att jag är en läsande, skrivande och praktisk person. Det kallas att vara "Multimodal", och innebär att jag bäst tar in information genom att läsa, anteckna och själv utöva det jag vill/behöver lära mig. Som multimodal person så är jag också i behov av mer än ett inlärningsalternativ, vilket innebär att jag t.ex. helst skall både läsa och anteckna för att tillfoga mig information på bästa sätt, istället för att göra antingen eller.

Det sätt som jag absolut är sämst på att tillfoga mig information är auralt (hörande), så jag kan t.ex. inte lyssna på en ljudbok eller en telefonkonferens och på ett tillfredsställande sätt ta till mig informationen om jag inte har ett visuellt hjälpmedel i form av bild och text. Vilket också gör att när jag t.ex. tittar på tv helst vill ha textning till det jag ser, även om det är ett svenskt program. Jag tar ju så klart fortfarande till viss del till mig det jag hör, men med mindre förståelse än om jag även kunnat läsa text till. Det är klart intressant hur vi människor fungerar, varför vi fungerar som vi gör och varför just jag blev som jag blev och då tänker jag ju inte bara på personlighet. =)

Vill du ta reda på hur du fungerar när det gäller inlärning? Det är riktigt bra information att ha, även om du inte studerar längre. Jag menar, vi lär oss ju nya saker varje dag, både medvetet och omedvetet. Testa dig själv på: VARK test Och fyll gärna i dom få personuppgifter i slutet av testet för att hjälpa forskarna vidare i deras studier. =)

Nu ska jag kolla på Sex and the city 2 och se om den är lika dålig som jag hört att den ska vara. Om den är det så förlåter jag dom, för jag kan inte annat än älska dessa fyra underbara kvinnor. Girlpower!



Uppdatering kl 22:14
Filmen var inget att hurra för. Men jag älskar glamouren, kläderna, skorna, väskorna...Om man ändå hade pengarna... =)

Inga kommentarer: