torsdag, januari 06, 2011

Kärlek

Jag älskar djur och natur, så mycket att hade jag inte varit allergisk så hade mitt yrkesval varit enkelt. Jag har alltid drömt om att studera till Djursjukvårdare. Helst skulle jag vilja arbeta med utrotningshotade djur, t.ex i Afrika eller Borneo. Någonstans där man kan göra en skillnad och där man kan leva nära naturen. Men eftersom jag varit väldigt allergisk sen åtta års ålder, så blev det liksom inget av med det. Jag har ändå nästan alltid haft djur hemma, allt från Chincilla till Klockgrodor och Boaorm. För att jag älskar djur.

Jag tycker dock inte om djur i fångenskap, för mig ska djur leva i naturen och vi ska samexistera. Inte som många andra som anser att djur skall anpassa sig efter oss människor. Den åsikten har jag aldrig förstått. Varför har vi människor mer rätt att finnas än djuren? Dom om några lever i samexistens med naturen, det gör INTE människan. I alla fall inte större delen av människosläktet. Det är ju också en anledning till varför jorden mår som den gör nu, varför så många djur är utrotningshotade och forskarna varnar oss för att vi snart inte kommer ha en jord som går att leva på. Djuren och naturen är det som får hjärtat och själen att sjunga, som låter en andas. Här kommer lite bilder på några av mina favoritdjur.










Inga kommentarer: