onsdag, januari 05, 2011

Inte så dum ändå =)

Jag verkar vara inne i en frågesport och test-period just nu. Roar mig med att sitta framför datorn och låta hjärnan få arbeta. Idag ville jag göra ett IQ-test. Har gjort det någon gång tidigare, men nu var det väldigt länge sedan. Hittade ett IQ test på Illustrerad Vetenskaps hemsida Klicka här som tydligen inte ska har mer än 4% felmarginal från ett riktigt övervakat IQ test. Annars känns det liksom inte värt att göra.

Det var uppdelat i 5 delar, Visuell, Språklig, Minne, Logiskt tänkande och Matematik. Det var riktigt roligt att göra. Och visst går det att fuska om man vill, men vad är det för roligt med det. Då får man ju ett resultat som inte säger någonting, mer än att man är bra eller dålig på att fuska. =)

Här är i alla fall mitt resultat, utan fusk.



Innebörden av totalresultatet
Eftersom detta är ett on line-test, finns det uppenbarligen inga möjligheter att utesluta fusk, varför testet inte väger lika tungt som ett övervakat IQ-test. Testresultatet är emellertid meningsfullt för den testade. Totalresultatet överensstämmer mycket väl med resultatet av ett verkligt, kliniskt IQ-test. För vårt test betyder detta att resultatet av ett verkligt, övervakat IQ-test skulle ligga inom cirka 4 % från totalresultatet av IV-testet.

Amerikanska IQ-percentiler
IQ-resultat Percentile Rank (anger hur stor procentandel som ligger på eller under det angivna värdet)
99,9 145+
95 125 <--- Mitt resultat 125
75 110
50 100
25 90
5 70

IQ-beskrivande kategori
Resultat Kategori

130 mycket hög
120 hög <--- Mitt resultat 125
110 övernormal
90 genomsnittlig
80 lågnormal

IQ-resultat, jämförelser
Resultat Kategori

160 S-B V toppvärde
153 IV-test toppvärde
139 Poetic Genius Society
131 Mensa-samfund
125 genomsnitt för PhD & MD <--- Mitt resultat 125
115 genomsnitt för collegestudent

Inga kommentarer: