torsdag, januari 13, 2011

En dag bland andra

Idag har varit en sån där händelselös dag. Ni vet säkert vad jag menar. En sån där dag som bara blixtrar förbi, ena stunden vaknar man, blinkar lite, sträcker på sig och i den andra så gäspar man stort och det är dags att sova och däremellan vet man inte riktigt vad som hände.

Mamma kom förbi mig idag med lite saker som hon hade köpt. Min mamma är jäkligt grym på att minnas saker som jag i förbigående nämner att jag har slut på eller som jag letat efter. Och hon hittar det alltid. Hon brukar ringa mig när hon står i en affär: "Jag hittade oskalade valnötter som du letade efter, 10 kronor kilot. Hur mycket ska jag köpa åt dig?" eller "ICA har extrapris på dom där trosskydden som du använder, ska jag köpa det till dig?" Ja, min mamma hon är omtänksam och har ett minne som en elefant. Vilket i och för sig inte bara är en fördel, om du frågar mig. =) Men oavsett så är jag glad att jag har en mamma som bryr sig, det är det inte alla som har. Och jag har större delen av tiden vett nog att uppskatta det jag har.

Men, nu till nåt helt annat. Jag skrev ju bland annat om kvinnosyn igår och är fortfarande lite kvar i det ämnet. Läste i en av veckans Metro om Magnus Hedman och hans affär med en prostituerad kvinna. Magnus Hedman påstår att han inte visste att hon var prostituerad och därmed inte gjort sig skyldig till brott. Han friades först i Tingsrätten, men åklagaren överklagade domslutet och ärendet gick upp i Hovrätten.
Hovrätten valde att gå en annan väg och fällde Magnus Hedman för brott mot sexköpslagen, med motiveringen att kvinnorna i sällskapt var hårt sminkade, lättklädda och talade med kraftig brytning, så det borde ha stått klart för Herr Hedman att dom då var horor. Och min första tanke när jag läser detta är: WHAT?

Så Domarna i Hovrätten, som ska vara intelligenta, pålästa människor, menar att om en kvinna gillar att sminka sig mycket, att klä sig i säg djup urringning och kortkort kjol och dessutom bryter på ett språk. Då är hon en hora och det borde alla förstå? Om det är hovrättens syn på kvinnor av idag så blir jag mörkrädd ända in i själen. Hur kan man ens få resonera så, som domstol, hur kan det ens vara tillåtet att få uttrycka sig så i en dom? Jag menar att vi kvinnor inte står högt i kurs trots att det är år 2011, att många män fortfarande känner sig hotade av starka, självständiga kvinnor, att vi fortfarande får slåss mot Madonna/Hor-komplexet och säkert alltid kommer att få göra det, det är en sak. Men att våra domstolar med lagen i ryggen får döma människor, och i motiveringen som domen stöder sig på, får hänvisa till sina egna fördomar för att rättfärdiga domen. Det är bara för mycket för mig att smälta.

Om jag vill vira in mig i gladpack, lägga på 30 kilo smink i ansiktet och prata som Drottning Silvia, så gör det mig varken till hora eller ett villigt våldtäktsoffer som får skylla sig själv. Jag förstår inte vad vi kvinnor anses ha gjort för att förtjäna detta? Var det Eva som startade det hela med att äta ett sketet jäkla äpple? Jag menar vem bryr sig och det var dessutom sjukt länge sen, Get over it liksom.

Det är inte konstigt att vissa män beter sig som dom gör mot oss kvinnor på t.ex. krogen. Att man blir tafsad på, erbjuden skamliga förslag, förväntas lägga upp sig efter att man konverserat i tio minuter och om man inte gör det så kallas man hora etc, när Sveriges Hovrätt går ut och säger till oss alla att kvinnor som sminkar sig hårt och klär sig lätt (språkdelen känns egentligen helt orelevant), dom ska ni betrakta som horor (och behandla därefter?). När jag hör detta, så känner jag bara djup sorg i mitt hjärta, sån otroligt djup sorg.

Var rädda om varandra och tänk på att de människor vi möter är precis som du och jag. Så behandla dina medmänniskor så som du själv önskar att bli behandlad. Svårare än så är det inte.

2 kommentarer:

mulligtmode sa...

Det var bra skrivet min vän.

Jess sa...

Tack gumsan. =)