lördag, maj 16, 2009

Juråvisjån sång kåntäst

Litauen - Skön låt, skön stil på killen. Lite Justin T wannabe.
Israel - Mjae, jag vet inte jag.
Frankrike - Kool låt, skön röst. Edith Piaf wannabe.
Sverige - Nej nej nej, jag kan inte gilla denna låt. Alla som gillar henne måste höra nåt jag missar, eller bara ha riktigt dålig smak.
Kroatien - Första sekunderna av introt fick mig att tänka på Sällskapsresan. Sen vet jag inte, söt kille visst, men låten...Ehh...
Portugal - Okej, nu kommer jag säkert få en massa skit. Men den här låten tycker jag var skön. Lite folksångspopaktigt. Får mig att tänka på ett portugisiskt Beirut (bandet inte landet).
Island - Riktigt skön låt och fin röst, inget som direkt griper tag i en. Men det funkar.
Grekland - Ok, jag har hittat en sämre låt än Sveriges bidrag. Sångaren påminner om en blandning mellan en aerobics-instruktör och en person med ADHD. It stinks!
Armenien - Koolt musik-intro. Scenkläderna lämnade mycket att önska. Såg ut som att tjejerna hängt på sig ett gäng tunga sammetsgardiner, enda +et var färgen, isblå. Låten lämnade ännu mer att önska.
Ryssland - Här luktar det konspiration* enligt presentatörerna. Efter att ha hört låten så tycker jag att det i sånt fall var ett dåligt val av Ryssland, för jisses. Sämsta bidraget hittills. Malena börjar låta bättre och bättre. Haha...
Azerbaijan - Ingen jävla kommentar nödvändig. Ryyyysa... =(
Bosnien&Herzegovina - Inget att säga direkt. Inte bra, inte dåligt.
Moldavien - Okej, inget jag kanske skulle lyssna på själv. Men det är fart i låten och smått medryckande. Go Moldavien!
Malta - Tjejen har röst. Men låten är ganska så trist.
Estland - Skön låt, vacker röst. Dock får denna kvinna mig att tänka på trolldoms väsendet Maran.
Danmark - Jag tror jag är lite kär. Klar favorit. " I believe again..." En av gitarristerna skulle jag kunna äta upp med smör på. =)
Tyskland - Enligt presentatörerna kommer en porrshow nu. Detta är verkligen inget för mig dock, en eloge till burlesk-dansarna, sånt gillar jag. Killarna har till och med fått med sig Dita von Teese. Men sången, låten, resten...Urk!
Turkiet - Det här är en turkisk version av PCD. Turkiet tycker jag brukar kunna leverera schyssta låtar, men i år är jag smått besviken. Dom får inte min röst.
Albanien - Tävlingens yngsta deltagare, 16 år gammal. Söt tjej, riktigt bra röst, skön låt. Men vad gör ipren-mannen på scen, iförd en turkosa glittrande slimmad dräkt?
Norge - Okej jag vet att den här är favorit-tippad och jag borde väl gå mot strömmen. Men jag är S Å L D. Skön låt, såå söt kille och rösten håller. "I'm in love with a fairytale"
Ukraina - Festivalens koolaste tjej, Svetlana Loboda. Tyvärr suger låten och uppträdandet, men vem bryr sig. Hon eee KOOL!!! =)
Rumänien - Och så var PCD på plats igen, nu i rumänsk version. Låten är totalt intetsägande och handlar om hur Balkan-tjejer gillar att festa. Dränk mig!
England - Andrew Lloyd Webber (spelar flygel under uppträdandet) & Dianne Warren har skrivit denna låt. Vilket fick mig att tänka musikal, musikal, musikal och mycket riktigt. Men är det värt en plats bland dom bästa? Mjae, ärligt talat inte. Men med tanke på många av dom usla bidragen så who knows... Tjejen kan sjunga iallfall, om detta tvistas det inte.
Finland - Men Finland, vad i helvete är det ni skickat? Vart tog dom schyssta hårdrocks-bidragen vägen? Do-over please (Och en bakvänd skinnkeps gör inte hip-hoparen!)
Spanien - Låten är tydligen skriven av två svensk-greker. Vilket nu kändes helt onödigt att nämna då låten inte är nåt att ha. Suck!

Nu är det bara omröstningen kvar. Heja Heja!!!

Mina favoriter: (utan inbördes ordning)
Portugal
Danmark
Albanien
Norge
Moldavien

Uppdatering kl 00.14:
Grattis Norge och Alexander Rybak!!! Så rätt låt som vann för första gången på länge. Underbart!
(Och jag är inte det minsta förvånad över Sveriges placering, för som jag sa, det är inte bra)

*Tydligen så tävlade sångerskan först för Ukraina, men blev diskad då låten hon tävlade med redan hade givits ut på hennes senaste album. Ryssland annonserade 15 bidrag i sin Melodifestival, men kvällen innan final så blev det 16 bidrag. Denna sångerska med en nyskriven låt och hon vann (känner nån lukten?).

En liten udda upptäckt. Om man skriver Lloyd i bloggen, markerar ordet och högerklickar, så får man ordförslaget Fyllo. Undrar vad Sir Andrew skulle tycka om detta. =)

Inga kommentarer: