onsdag, maj 27, 2009

Gräs(ligt)

Sov som en kratta inatt. Hur nu en kratta sover... Vart kommer det uttrycket ifrån? Är det nån som nånsin sett en kratta sova? =) (se kommentarer)
Så idag var jag sjukt trött och till råga på allt så har gräspollen börjat blomma. Atjoo, säger jag bara. Kliar i näsan, ögonen, snoret rinner och jag ser inte fram emot vad som väntar. För detta är bara början.

Men har allt som allt ändå haft en ganska bra dag. Inte brunnit av på någon (än kanske jag ska tillägga), känt mig trött men ändå smått harmonisk. Dock är det mycket tankar som snurrar i mitt huvud.

Kollade upp lite psykologer idag. Tänkte att man skulle ta sig i kragen och gå och vädra allt skit som man går och bär på. Så att bördan lättar och man blir stabilare i sinne och själ. (Så länge det inte visar sig att man är ett hopplöst fall. Får man pengarna tillbaka då...? Hihi)

Skickade en prisfråga till en dam som verkade seriös och såg snäll och trevlig ut. Fick en smärre chock... 900 sek/besök ska tanten ha för att lyssna på min skit i 45 minuter. Eh hmmm...tack för information sa jag och bockade av henne från lista. Får nog kanske ta och ringa till Stockholms universitet i alla fall och gå hos nån student för 125 sek/besök. Låter mer som min budget. Inte att jag inte har RÅD med 900 sek, men man vill väl leva lite också. Inte lägga alla pengar på att prata.

Nej nu ska jag kolla vidare på The Tudors. Riktigt schysst serie om Henrik den VIII, som styrde England på 1500-talet.

(tyvärr så suger ljudet men aja, ni får en hum...)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan.

Jag kommer ursprungligen från Tyskland, och uttrycket sova som en kratta kommer från från Tyska Hattenheim och var myntat av en vinodlare på 1800-talet.

Han syftade på dom redskap han hade i sin verktygsbod. Och episkt tänkte han sig hur det skulle vara att vara en kratta - och sova i sällskap med exempelvis yxan och hammaren. Vilket enligt honom skulle få vem som helst att sova dåligt - ligga och vara orolig för att bli överfallen av mycket farligare redskap.

Hoppas du är nöjd med förklaringen


Mina Bästa Hälsningar
Jürgen Bremen-Bächler

Jess sa...

Oj, tack snälla för förklaringen. Det var riktigt intressant. Tack igen! =)
/Jess

Anonym sa...

Det var så lite så. :-) Krattan är förövrigt Hattenheims stads-vapen/symbol. Området är världens största exportör av krattor.

3 miljarder krattor tillverkas där dagligen, mestadels exporteras till forna Jugoslavien - där det finns mycket löv och folk har krattning som hobby. Det är landets största fritidintresse - större än fotboll och discodans tillsammans.

Jag hoppas det blir fint väder i Sverige, ska nämenligen åka tåg från Hattenheim och hälsa på min halvbror Fredrich Von Lingonberg i helgen. Han bor i något som heter Traneberget i Sverige :-)

Mina godaste önskningar och tankar till dig:-)

J-B-B (Jürgen Bremen-Bächler)

Carina sa...

Hej JESS!
Carina här, ska nu läsa runt lite i din blogg, kul, och visst är du absolut välkommen til min blogg. Underbart är väl kanske inte direkt rätt ord, men känslan är iallafall "positiv" att vi är fler i samma sits, och javisst mirakel ska ske!! Så vi håller tummarna för våra mammor.