lördag, december 11, 2010

Snart ett nytt år

Äntligen känner jag mig något piggare. Undersökningen i torsdags var inte att leka med, allt gick bra och så, men vilken pärs. Nästan tre timmar på olika britsar i olika röntgenmaskiner med nålar i ryggen och en massa folk som bara stod bakom mig och fixade. Det var nervöst, stressande och det gjorde smått ont också, trots bedövning.

Syftet med undersökningen var för att se om cystan i min rygg är stängd eller öppen, om den är öppen tar den till sig kontrastvätskan och trycket i den är densamma som vätskan i resten av kroppen, då ska den inte orsaka besvär. Om den är stängd tar den inte åt sig nån vätska och trycket är högre i cystan, vilket kan ge besvär. Min cysta är stängd, den sög inte åt sig minsta lilla. Så då kollade man om det gick att komma åt den för en punktion och det gick att komma åt ena hörnet. Så 1 ml (av troligtvis totalt 3 ml) tog läkaren ut (det var inte det minsta behangligt) och sen var det hem för att se om jag fick nån smärtlindring av det. Jag är smått osäker, kanske lite bättre, vilket jag sa till läkaren när han ringde igår för att kolla. Så nu väntar jag på en kallelse från Neurokirurgen för att diskutera vad man ska göra härnäst. Det går troligtvis att operera bort cystan, men...frågan är om den är osaken till mina symtom. Jag vill utreda mer, innan jag låter en annan människa öppna min ryggrad och operera. Bara tanken på det skrämmer skiten ur mig. Så än är jag inte där, inte på långa vägar.

Torsdagen var jag helt slut, jättetrött med en blixtrande huvudvärk. Men läkaren hade gett mig direktiv att röra mig, städa etc som skulle reta ryggen. Så det var bara att bita ihop. Somnade halv nio i soffan. Igår skulle jag jobbat, men vaknade med huvudvärk. Jobbade lite över en timme, men sen la jag ner. Hälsan måste gå först, har börjat inse det senaste året. Måste sluta prioritera jobbet i alla lägen. Vem sa att man inte kan lära gamla hundar att sitta? =)

Det känns bra i alla fall, att det händer nåt. Att jag utreds. Hoppas bara att det håller i sig, så jag slipper bråka med sjukvården. Men jag kommer inte att ge mig förrän jag fått svar och hjälp. Så är det bara.

Satte äntligen upp fröbollar till fåglarna i veckan, låg lite efter med det eftersom jag varit bortrest. Men nu så är dom små sötnosarna glada igen och jag får chansen att se en massa fina småfåglar. =) Jag har både blåmesar och talgoxar på besök.

Ikväll kommer Louise på middag och imorgon ska jag träffa pappa. Måste också passa på att snarast köpa mig ett par schyssta vinterkängor, fodrade med grov sula. Fixar inte att frysa om fötterna en vinter till. Snart tappar man väl tårna om man inte skärper sig. Hehe... =)

Och snart är det jul och nyår. Hmm...svårt att få in det i huvudet. Men jag har köpt julstjärnor (blomman), två stycken. Och jag ska ha julgran och ska köpa en julstjärna (lampan) och tror banne mig att jag ska slå till på lite nötter och en sån där nötknäckare också iår. Vet inte vad det är som fått mig i sån julstämning. =)

Har ni förresten provat årets glögg med smak av saffran? Den är jättegod, även om den inte smakar så mycket av just saffran. Men jag som normalt bara gillar lättvinsglögg, jag gillar denna. Prova om du inte redan gjort det. =) Den rekommenderas.

1 kommentar:

Carina sa...

Usch, vilken pärs!! Ja jag förstår att du vill ha mer kött på benen innan operation, inte skoj!!!

Kram på dig!!