söndag, mars 20, 2011

Att andas

Imorgon ska jag till Danderyd för att träffa en psykolog, en beteendevetare, som förhoppningvis ska kunna ge mig verktyg för att hantera livet på ett sätt så att jag mår bättre. Att kunna hantera allt det där tunga som ibland kommer ens väg. För min del har det varit lite mycket sånt dom senaste åren. För mycket jobb och turbulens på arbetet, kollegor som insjuknat, vänner som svikit, hjärta som krossats, föräldrar som varit svårt sjuka och så det dagliga livet som man ska leva.

När jag sätter mig ner, andas och tänker så inser jag att det inte är det minsta konstigt att jag blivit sjuk. Det är bara ett förväntat steg i det totala kaos som jag levt i dom senaste fyra åren. Och så jag då, som aldrig ger upp, aldrig sätter mig ner o känner efter, bara vacklar till, reser mig upp och biter ihop. Jag inser nu, så här i efterhand när det är lättare att vara klok, att jag borde stannat upp och gett mig själv en chans att komma igen. Samtidigt så bannar jag inte mig själv allt för hårt. För det är svårt att ta sig den tiden.

Det finns så många måsten som inte låter en falla ihop, mellan arbete, familj, vänner, räkningar etc så har man liksom inte tid att krackelera och jag har inte haft någon plats att landa på, på väldigt länge. Någonstans att kunna slappna av, andas och bara vara. Men det senaste halvåret har förändrat ganska mycket, hos mig, min värderingar och jag vet vad jag måste göra. Och jag kommer att göra det, det kommer bara att ta lite tid. Men jag är värd allt gott som kommer min väg.

TACK till alla mina vänner, som stöttar, kramar, puschar, roar och finns där för mig. Jag älskar er!



3 kommentarer:

Blogoholic sa...

Kära Jess!

Du skulle bara veta hur mycket jag känner igen mig i dina ord.

Nu vet jag inte om jag har berättat det här, ursäkta isf om jag upprepar mig .. ;-)
Sommaren 2005 gick jag sönder av all stress, gammalt skräp som låg och skavde, sjukdomsfall i familjen och som toppen på isberget blev jag sviken av min dåvarande make. Vi skilde oss 2007 och i samma veva blev jag sviken av några vänner. Ja. listan är rätt lång. Att "bara" gå igenom en sprucken relation är jobbigt bara det liksom.

Det har tagit några år att repa mig och jag märker att jag än idag måste dra i handbromsen och styra upp mina negativa tankar ibland. Eller som vissa dagar när det känns tungt , då försöker jag fokusera på sånt som gör mig glad.

2009 skaffade jag en underbar hundvalp och jag ägnade all min lediga tid med honom. Jag flyttade ut till landet och gick ut i skogen och promenerade med honom i ur och skur. Vissa dagar grät jag i skogen och kände att jag bara inte orkade men ju mer tiden gick så märkte jag att det i slutändan piggade upp mig. Ebbot (som han hette) gav mig en helt vilkorslös kärlek och uppmärksamhet. Jag gick på Vilspårkurs och hundskola med honom och vi arbetade på.
Tyvärr blev han sjuk efter bara 18 månader tillsammans och han fick avlivas. Stor sorg och ett stort bakslag. Snacka om att jag kände mig otursförföljd ...

Men jag använde mig av lite verktyg jag fått av min terapeut, att se det som varit med tacksamhet och känna glädje över den fantastiska tid vi fick tillsammans. Jag bloggade lite om det här:
http://blogg.amelia.se/blogoholic/?p=1285

Oj, nu blev jag långrandig här .. haha.
Det gäller att fylla på sitt måbra-konto lite oftare speciellt när man känner en svacka.

Hoppas att du hittar en bra terapeut och att du får den hjälp du behöver.
Bra att du tar vara på dina nära som du har omkring dig också.

Kärlek till dig ♥

Anonym sa...

Varma tankar och Kramar till dig :-) Tänker på dig i all välmening.

Jess sa...

Tack Blogoholic och Anonym. Gillar verkligen era goa små och stora kommentarer. Uppskattas så mycket. =) kramar